Köp och leveransvillkor

Vid en beställning på matt-tema.se godkänner du även våra köp- och leveransvillkor. Här samlar vi allt som är viktigt att veta vid en beställning hos oss. 


Beställning

När du slutfört din beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till den mailadress du angett. Orderbekräftelsen är ett kvitto på att vi mottagit din order. Kontrollera alltid att bekräftelsen stämmer och spara den för eventuella kontakter med vår kundtjänst. 

Alla beställningar som görs är bindande. 


Priser

Alla priser på matt-tema.se är angivna inklusive moms. Priser i butik och online kan variera och vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser.


Betalning och leverans

På matt-tema.se kan du välja mellan att betala med Klarna eller att betala och hämta ut i butik.

Efter att du har bekräftat ditt köp väljer du det betalsätt som passar dig bäst: faktura, kortbetalning, direktbetalning via bank eller delbetalning om du vill betala i din egen takt. Oavsett vilket alternativ du väljer tillkommer ingen avgift för betalsätt.

Väljer du att betala mot faktura, skickas den till dig via e-post direkt från Klarna när varorna lämnar vårt lager. Har du inte handlat med Klarna tidigare görs det vid köpet en kreditupplysning för att kontrollera din kreditvärdighet.

Har du frågor gällande din betalning, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer 08-120 120 10.

Våra kortbetalningar hanteras av Klarna  och de är licensierade för 3D-Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar.


Leveranstid

För beställning av varor som hämtas ut i din butik är leveranstiden 1-7 dagar. Vid leverans med DHL till uthämtningsställe levereras varan/varorna normalt från vårt lager dagen efter att din beställning lagts. Mått- och specialtillverkade varor levereras ut från vårt lager inom en vecka. Om leveranstiden avviker från detta får du besked via mail. Leveranstiden är under förutsättning att varan finns på lager och med undantag för helgdagar.


Leveransförsening

Om en leveransförsening skulle uppstå får du besked om detta via mail Vi arbetar aktivt för att förhindra leveransförseningar. Trots det kan det ibland uppstå förseningar - ofta beroende på orsaker utom vår kontroll. Vid leveransförseningar har du som kund alltid rätt att häva köpet, gäller även för specialbeställningar, ersättning utgår inte.

 

Fraktkostnad

Vara som betalas med Klarna levereras alltid med DHL. Mattor med en bredd upp till 150 cm skickas till DHL Servicepoint (ombud/utlämningsställe) - DHL sänder avisering via SMS. Fraktkostnaden är 95 kr. Vi rullar alltid mattorna på det kortaste hållet och vissa mattor går att vika, ex mindre ullmattor. Men blir mattan bredare än 150 cm har inte utlämningsställen möjlighet att ta emot mattan och därför erbjuds endast hemlevererans eller uthämtning i butik.

 

Mattor med bredd över 150 cm skickas till hemadressen. Fraktkostnad för hemleverans är 299 kr. DHL sänder avisering via sms med förslag på leveranstid som antingen godkänns eller bokas om till en ny tid som passar. 

 

Leverans till butik

Det är alltid fraktfritt att hämta ut din beställning i någon av våra butiker och betalning sker i butiken. Butiken kontaktar dig när din beställning finns eller förväntas hämtas för uthämtning i butiken.

 


Outlöst gods

Vi förbehåller oss rätten att debitera fraktkostnader för outlöst gods som vi får tillbaka i retur från fraktbolaget. Varan/varorna ligger normalt kvar hos ombud 14 dagar efter ankomst och därefter betraktas beställningen som outlöst gods. Om din order har levererats till ditt utlämningsställe kan du begära att paketet ska behållas längre än de 14 dagar som den utsatt ska finnas kvar, men du måste själv då kontakta utlämningsstället gällande detta.

 

För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Matt-Tema rätten att debitera dig som kund 300 kronor för uppkomna kostnader för returfrakt och hanteringskostnader.
För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

 

För paket som inte kan levereras pga kunden inte är hemma vid leveranstillfället efter avisering från DHL så förbehåller Matt-Tema sig rätten att debitera dig som kund 300 kr för uppkomna kostnader för returfrakt och hanteringskostnader.

 

 

Retur och reklamation

Om du vill returnera en vara som du handlat i vår webbshop, ta kontakt med oss på webshop@matt-tema.se eller telefon 08- 598 850 20.  Ange vilken vara du vill returnera och varför. Du kommer få en fraktsedel på mail för din retur och instruktion om hur du går tillväga för att returnera din vara. 


Retur i butik

Om du har handlat din vara eller hämtat ut varan i butik, ta kontakt med butiken för retur av varan. Butiken återbetalar beloppet för varan. 

 

Ångerrätt

Du har rätt att göra en retur utan att ange något skäl inom 14 dagar. Observera att ångerrätten inte gäller specialmått, dvs specialtillverkade produkter. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportbolaget DHL, tar varan i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du meddela oss via mail eller brev om att du önskar returnera varan/varorna.
 

Mail: webshop@matt-tema.se
Brev: Matt-Tema Sverige AB, Heimdallgatan 48, 262 71 Ängelholm
Telefon: 08-598 850 20

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

 

Vill du meddela oss på annat sätt, finns det ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av, eller ladda ner här. Det är dock inget krav att du använder formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte heller ange orsak till att du önskar utnyttja ångerrätten.

Varan ska komma tillbaka i samma skick som den mottogs. Om varan kommer tillbaka i sämre skick har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag och minskningen motsvarar hur mycket varans värde har minskat till följd av hanteringen. 

 


Återbetalning

Vid en retur kommer vi att återbetala hela beloppet. Om du har valt att betala med Klarna  kommer återbetalning att ske från Klarna, läs mer här hos Klarna >
Har du valt Klarna faktura som betalningsmetod och fakturan är obetald kommer fakturan att makuleras hos Klarna.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet eller om varan reklameras. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan beroende på vilket som inträffar först. Vid reklamation av en vara kommer vi att återbetala eventuella fraktkostnader inom 14 dagar från den dag vi mottar den reklamerade varan. Återbetalning samt retur av varan efter avhjälpande av fel kommer att ske utan onödigt dröjsmål. 
 

Om du har valt att hämta ut och betala varan i butik vänder du dig till samma butik för retur av varan och återbetalning.

 

Reklamation

Matt-Tema tillämpar reklamationsrätten enligt konsumentköplagen där konsumenten har 3 års reklamationsrätt. Om du upptäcker ett fel på din vara kontakta alltid Matt-Tema direkt via e-post webshop@matt-tema.se eller telefon 08- 598 850 20. Matt-Tema byter alltid ut din vara vid produktions- eller tillverkningsfel.

Vid eventuell tvist kommer Matt-Tema att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 


Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen. Matt-Tema tillämpar reklamationsrätten enligt konsumentköplagen. Om du upptäcker ett fel på din vara kontakta alltid Matt-Tema direkt via mail webshop@matt-tema.se eller telefon 08-598 850 20. Matt-Tema byter alltid ut din vara vid produktions- eller tillverkningsfel.

 


Sekretess, säkerhet och personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras av matt-tema.se enligt GDPR (Dataskyddsförordningen). De personuppgifter som registrerats hos matt-tema.se vid köp lämnas aldrig ut till tredje part. Matt-Tema ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans godkännande.

Dina uppgifter hanteras på ett korrekt och kontrollerat sätt så att du kan känna dig trygg när du handlar i vår webbshop. De personuppgifter som du lämnar och som vi sparar vid ditt köp, används för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte (t.ex. postala utskick, sms, e-post). 

Du kan skriva till oss på Matt-Tema AB, webshop@matt-tema.se,  och begära att dina personuppgifter rättas eller tas bort. Du har även rätt att begära information om vilka uppgifter om dig som vi behandlar.

Mer om de uppgifter som sparas av Klarna hittar ni här: https://www.klarna.com/se/dataskydd/

 

Vi reserverar oss för slutförsäljning, lokala avvikelser, prisfel och ev. tryckfel.